onze winkel is open op vrijdag 4/7 en zaterdag 5/7 van 14u tot 18u
online bestellingen worden vanaf 21/7 aan huis geleverd
02 06, 2025
Wijnbouwers ontwikkelen een speciale band met het land, het landschap en het gebied. Ik hoor steeds vaker verhalen over wijnboeren en wijnhuizen die hun terroir en de unieke eigenschappen ervan met dezelfde intensiteit beschermen als Frodo zijn ring beschermde. Dat gaat verder dan ‘wijn maken’ en omvat ook woorden als gemeenschap, gebied en nalatenschap. Zo kwamen we jaren geleden eenambitieus, eenvoudig project tegen. En ook al lijkt het een contradictio in terminis, dat is het niet. Het is een eenvoudig project, omdat het gebaseerd is op iets waarvan de makers heel goed zijn (het maken van wijn) maar het is ambitieus, omdat er een visie achter schuilgaat die toekomstige generaties kan bereiken.
Maar laten we stap voor stap gaan
Sinds 2008 verkent het Vintae-team de Spaanse wijnstreek en vestigde zich in verschillende regio's, met een bijzondere nadruk op hun thuisland, La Rioja. Met projecten als Matsu in Toro, Bardos in Ribera del Duero, Le Naturel in Navarra en Hacienda López de Haro en El Pacto in La Rioja zijn Richi Arambarri en Raúl Acha verder gegaan dan hun thuis, La Rioja Alta, en hebben ze de unieke kenmerken van andere gebieden gebruikt om hun liefde voor het land en de mensen tot uitdrukking te brengen.
De hooglanden rondom de kloosters van Suso en Yuso in San Millán de la Cogolla werden buiten de DO Rioja gelaten omdat de lage temperaturen daar niet voldoende waren om de essentiële druif (de Tempranillo) voldoende te laten rijpen om er goede wijn van te maken.
De vader van Richi Arambarri zag hoe alle nabijgelegen steden ontvolkt raakten en vol lagen met graanvelden, die nauwelijks genoeg opleverden om als gezin van te leven. Een paar kilometer verderop, in andere steden, verrijkte wijn het land. En hij klaagde.
Toen de grenzen van de Rioja DO werden vastgelegd konden ze niets onveracht voorspellen: de klimaatverandering. Richi en Raúl zagen dit als een nieuw begin en lieten in 2015 een onderzoek uitvoeren naar het klimaat en de bodem in het gebied. Het onderzoek vond plaats op een perceel nabij Badarán, in Alto Najerilla, net tegenover de grens met de DO. Uit het onderzoek bleek dat de kenmerken sterk leken op die van de regio Reims. Ja, Reims, Champagne. En voilà.
Een levensvatbare droom
Richi Arambarri had het bewijs dat de droom van zijn vader haalbaar was: de wijngaard kon terugkeren naar die landen. "Wijngaarden genereren welvaart en wij geloven dat al deze steden buiten de grenzen van de DO in bevolking zouden groeien als ze hun wijngaarden zouden uitbreiden", legt Arambarri uit. En zo ontstond het zaadje voor een langetermijnproject: Pandemonium, twee mousserende wijnen gemaakt van oude Viura en Garnacha Tinta wijngaarden op een hoogte van 800 meter.
"Onze roeping is niet alleen om Pandemonium tot leven te brengen", legt Arambarri uit, "maar ook om de wijngaard terug te brengen naar deze gebieden, door individuele projecten te overstijgen en op een dag een gezamenlijk kwaliteitskeurmerk te bereiken. Wij geloven dat dit een droom is die generaties lang meegaat; dit bereik je niet in één generatie."
Pandemonium Blanco de Blancas en Blanco de Tintas
Met de oogst van 2015 werden de eerste twee Pandemonium mousserende wijnen gemaakt: Pandemonium Blanco de Blancas en Blanco de Tintas. Ze worden zo in het Spaans genoemd omdat ze zich bevinden op een steenworp afstand van het klooster waar de eerste tekst, overgeschreven uit het Latijn naar de Spaanse taal die men thuis sprak, werd gevonden en die een zekere Cervantes met meesterwerken verfraaide.
"Gebaseerd op onze filosofie van het zoeken naar oorsprong en traditie, hebben we ons gericht op de twee belangrijkste druivenrassen voor de witte en rode wijnen van het gebied. Er zijn kleine percentages andere druivenrassen, maar de overheersende zijn Viura in de witte wijnen en Garnacha Tinta in de rode wijnen", legt Raúl Acha uit. Het belangrijkste kenmerk van dit experiment is de zuurtegraad: "We plukken de druiven bij een rijpheid van ongeveer 10,7º, dus de zuurgraad zal erg hoog zijn." Maar vanaf dat punt is het het gebied dat spreekt, niet de wijnmakerij. Pandemonium toont de expressie van het land en de wijngaarden.
Pandemonium was het woord dat John Milton in zijn verhalende gedicht Paradise Lost gebruikte om de hoofdstad van de Hel te beschrijven. Richi en Raúl lieten zich inspireren door de Infiernillo van het klooster van Suso en Yuso (de ruimte waar ooit verboden boeken werden bewaard en waarvan de deur wordt bewaakt door het symbool van de Inquisitie) om deze rebelse mousserende wijn te creëren. Een toegangspoort, aldus Arambarri, tot "het herstel van een wijnbouwstijl die in La Rioja bestond, hoewel weinig wijnhuizen die in stand houden. Het is onze daad van rebellie om iets te doen dat verder gaat dan de gevestigde grenzen, verder dan de heiligheid van het Rioja-merk."
Bubbels in La Rioja?
Hoewel het misschien ongelooflijk lijkt, zijn er in dit gebied met een eeuwenoude wijnbouwtraditie bewijzen gevonden voor de productie van mousserende wijn eeuwen geleden. Uiteraard verliep de consolidatie van de DO via een andere weg, zoals we allemaal weten als we een Rioja openen, maar met Pandemonium keren we terug naar de oorsprong. Beide mousserende wijnen hebben een scherp, fris en fijn profiel.
Dit is een nieuw paradigma voor mousserende wijn, dat de unieke aard van dat gebied benadrukt. Vandaag is het Pandemonium, maar met testamenten zoals die van Vintae, zullen er nog meer volgen. Zeker.